اقتصاد مقاومتی در آیات و روایات
يکشنبه بیست و چهارم 11 1395 3:22 بعد از ظهر
شهیدمطهری دربارهی تسلط و نفوذ غیرمسلمان بر مسلمان مینویسد: اسلام میخواهدکه غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ نداشته باشد. این هدف هنگامی میسر استکه ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد و دستش بهطرف غیرمسلمان دراز
نباشد، والّا نیازمندی ملازم است با اسارت و بردگی، ولو آنکه اسم بردگی در
کار نباشد. هر ملتی که از لحاظ اقتصاد دستش بهطرف ملت دیگر دراز باشد،
اسیر و بردهی اوست و اعتباری به تعارفهای دیپلماسی معمولی نیست. به قول
نهرو، ملتی مستقل است که جهش اقتصادی داشته باشد. حضرت علی (ع) میفرماید:
«احتج الی من شئت تکن اسیره، استغن عمن شئت تکن نظیره، احسن الی من شئت تکنامیره.»
تفاوتهای «اقتصاد مقاومتی» و «ریاضت اقتصادی» در آیات الهی
يکشنبه بیست و چهارم 11 1395 3:20 بعد از ظهر
«ریاضت اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» دو واژهی جدید هستند
که یکی پس از فروپاشی اقتصاد در اروپا و دیگری بعد از تحمیل تحریمهای جدی
اقتصادی غرب علیه ایران به وجود آمدهاند. این دو واژه نقاط اشتراک و
افتراقی دارند که ذیلاً به آنها میپردازیم
واکاوی اقتصاد مقاومتی در آیات و روایات اسلامی
يکشنبه بیست و چهارم 11 1395 2:23 بعد از ظهر
با
آنکه بیش از دو سال از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم
انقلاب میگذرد، اما هنوز چارچوب مستدلی از سوی دولتمردان دربارهی این
موضوع تدوین و طراحی نشده است. دکتر پیمان فلسفی و برخی همکاران او در
مقالهای که قسمت نخست آن امروز منتشر میشود، به واکاوی اقتصاد مقاومتی درآیات و روایات اسلامی پرداختهاند.
تبیین نقش و جایگاه شرکتهای دانشبنیان در توسعه اقتصاد مقاومتی
پنج شنبه بیست و یکم 11 1395 8:9 صبح
یکی از رویکردهای مناسب جهت تحقق اقتصاد مقاومتی رویکرد استراتژیک است که
در آن، نقاط ضعف و تهدیدزای اقتصاد تحلیل میشود و مؤلفههای اقتصاد
مقاومتی استخراج میگردد. توسعهی شرکتهای دانشبنیان یکی از راهبردهای
مهم و اثرگذار جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.
اصطلاح اقتصاد مقاومتی در سالهای اخیر توسط مقام معظم رهبری مطرح و سپس به مفهوم رایج مباحث اقتصاد سیاسی تبدیل شد. صاحبنظرانی با رویکردهای گوناگون در این حوزه اظهار نظر کردهاند؛ برخی با ادبیات علم اقتصاد، برخی با ادبیات اقتصاد اسلامی و برخینیز نقش مؤلفههای حوزههای فرهنگ و سیاست را در شکلگیری اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار دادهاند.
با توجه به شرایط طرح اقتصاد مقاومتی، به نظرمیرسد که یکی از رویکردهای مناسب جهت تحقق اقتصاد مقاومتی رویکرد استراتژیک است. در واقع برای اینکه راهکارهای مناسبی جهت توسعهی اقتصاد مقاومتی داده شود، ضروری است که پس از تعریف مفهومی اقتصاد مقاومتی، نقاط ضعف و تهدیدزای آن مورد تحلیل واقع شود و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی استخراجگردد و در مرحلهی بعد، راهبرد خاصی جهت تبدیل این نقاط ضعف به قوت و تبدیل تهدیدها به فرصت تبیین شود.
اصطلاح اقتصاد مقاومتی در سالهای اخیر توسط مقام معظم رهبری مطرح و سپس به مفهوم رایج مباحث اقتصاد سیاسی تبدیل شد. صاحبنظرانی با رویکردهای گوناگون در این حوزه اظهار نظر کردهاند؛ برخی با ادبیات علم اقتصاد، برخی با ادبیات اقتصاد اسلامی و برخینیز نقش مؤلفههای حوزههای فرهنگ و سیاست را در شکلگیری اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار دادهاند.
با توجه به شرایط طرح اقتصاد مقاومتی، به نظرمیرسد که یکی از رویکردهای مناسب جهت تحقق اقتصاد مقاومتی رویکرد استراتژیک است. در واقع برای اینکه راهکارهای مناسبی جهت توسعهی اقتصاد مقاومتی داده شود، ضروری است که پس از تعریف مفهومی اقتصاد مقاومتی، نقاط ضعف و تهدیدزای آن مورد تحلیل واقع شود و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی استخراجگردد و در مرحلهی بعد، راهبرد خاصی جهت تبدیل این نقاط ضعف به قوت و تبدیل تهدیدها به فرصت تبیین شود.
چرا باید به سمت اقتصاد دانشبنیان برویم؟
پنج شنبه بیست و یکم 11 1395 8:6 صبح
رهبرمعظم انقلاب در دیدار خود با اساتید دانشگاهها با تأکید بر ضرورت عدم توقف حرکت علمی کشور، رشد حرکت علمی را باعث بیاثر شدن تحریمها دانستند وفرموند:
«بانگاه علمى به مسائل کشور، و توجه به علم، و پیوند دادن علم و صنعت و کشاورزى ... تحریمها بىاثر خواهد شد. و ما در این زمینهها میدان کار برایمان باز است و میتوانیم کار کنیم؛ شرکتهاى دانشبنیان یکى از اساسىترین کارها در مقولهى همین اقتصاد مقاومتى است که مطرح شده و دربارهى آن بحث شده است و مورد تأیید و تصدیق همهى اطراف مسائل کشور قرارگرفته است.»
اماتولیدات دانشبنیان چگونه میتوانند ما را در برابر تهدیدات و حملات
اقتصادی ایمن کنند و چه ضرورتی برای این تولیدات در کشور وجود دارد؟
یادداشت زیر به ۵ ضرورت تحقق اقتصاد دانشبنیان در کشور میپردازد.
ایستاده روی پای تولید ملی
پنج شنبه بیست و یکم 11 1395 7:57 صبح
بنا به قاعدهی قرآن، دو دستگیرهی راستین برای سرپا ایستادن و قیام
ملتها تعبیه شده است: نخست گردش بر مدار خانهی توحید۲ که خود را در فرهنگتسلیم شدن در پیشگاه حق و سیاست تسلیم نشدن به طواغیت نشان میدهد و دوم
بهرهبرداری غیرسفیهانه از اموال و ثروتها۳ که خود را در توان تولید
بهرهور هویدا میسازد. در مختصات عصر حاضر که امر اقتصاد خود را بر دیگر
امور تحمیل میکند و جهانی شدن نیز موجب درهم تنیدگی مناسبات ملل با یکدیگرشده است، رکن نخست بدون رکن دوم دوام و بقاء نخواهد داشت و پافشاری بر
سیاست تسلیم نشدن به طواغیت، نیازمند اقتصادی با توان درونزای تولید است.
به بیان دیگر اقتصاد مقاوم شرط لازم برای مقاومت فرهنگی و سیاسی بهشمار
میرود و بالعکس، با از دست دادن خط اقتصاد، باید منتظر سقوط سنگرهای
فرهنگی و سیاسی بود.
نسبت اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، آشکارتر از آن است که نیاز به مقدمه مفصل داشته باشد و از مجموع اقدامات پیشنهادی ده گانهی بیانات مقام معظم رهبری در حرم منور رضوی۴، چند نکته نخست بر این مدار میگردد. امر واقع آن است که برنامهی اقتصاد مقاومتی را نمیتوان مجموعهی پروژههای منفک یا جزایر مستقل در نظر گرفت، تولید ملی با صفاتی مانند دانش بنیان بودن، عاری از فساد، درونزا و برونگرا، نخ تسبیح برنامهیعزیمت به سوی یک اقتصاد مقاوم است و در دنبالهی خود نتایجی چون رونق اقتصاد و اشتغال، عدم وابستگی درآمد دولت به نفت، ارتقاء بهرهوری، عدم وابستگی به واردات کالاهای اساسی و غیره را در پی دارد.
نسبت اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، آشکارتر از آن است که نیاز به مقدمه مفصل داشته باشد و از مجموع اقدامات پیشنهادی ده گانهی بیانات مقام معظم رهبری در حرم منور رضوی۴، چند نکته نخست بر این مدار میگردد. امر واقع آن است که برنامهی اقتصاد مقاومتی را نمیتوان مجموعهی پروژههای منفک یا جزایر مستقل در نظر گرفت، تولید ملی با صفاتی مانند دانش بنیان بودن، عاری از فساد، درونزا و برونگرا، نخ تسبیح برنامهیعزیمت به سوی یک اقتصاد مقاوم است و در دنبالهی خود نتایجی چون رونق اقتصاد و اشتغال، عدم وابستگی درآمد دولت به نفت، ارتقاء بهرهوری، عدم وابستگی به واردات کالاهای اساسی و غیره را در پی دارد.